Centar za razvoj ideja je četvrti put zaredom organizovao konferenciju “Fabrika mladih preduzetnika” koja se održala 15.decembra u Svečanoj sali Gradske opštine Vračar. Konferenciju je otvorio prvi blok prezentacija posvećen preduzetnicima koji su se oprobali u oblasti proizvodnje hrane. Zatim su svoja zanimljiva preduzetnička iskustva predstavili preduzetnici iz oblasti proizvodnje pića. Nakon drugog bloka, usledila je panel diskusija čiji je cilj predstavljanje mogućnosti za uspeh u industriji društvenih i video igara u Srbiji. Poslednji blok prezentacija rezervisan je bio za dobre primere preduzetništva u oblasti turizma u urbanim sredinama.

U okviru najave za konferenciju Fabrika mladih preduzetnika, Centar je 24.novembra na jedinom multikongresu u Srbiji, Serbian Visions 2018, predstavio svoje predstojeće aktivnosti u vezi promocije preduzetništva, a osvrt  na uspešno realizovane konferencije o preduzetništvu su publici dali Nikola Nedeljković, ispred “Ferdinand knedle”  i  Karlo Zagorac, kao predstavnik “The Barbers”. 

Nikola i Karlo su odgovorili na sledeća pitanja:

Kada ste osnovani i koji su bili motivi osnivanja?

Nikola Nedeljković: Ferdinand knedle su nakon skoro pune tri godine priprema počele sa radom u novembru 2016 godine. Sa tačke gledišta našeg koncepta, želeli smo ljudima da omogućimo da se osećaju kao car kada im se jedu knedle jer koncept prodavnica poput naše u to vreme nije postojala nigde u svetu. Sa druge strane, naši motivi su bili nadogradnja karijera koje smo više od decenije gradili u internacionalnim kompanijama i naravno uživanje u poslu kojim ćemo se baviti.

Karlo Zagorac: The Barbers Berbernica je osnovna 2015 godine. Motiv je bio da pokrenemo zanat koji je bio u izumiranju.

 

Koje ste dugoročne ciljeve postavili na početku poslovanja?

Nikola Nedeljković: Tokom pripreme našeg koncepta napravljen je plan razvoja u tri faze. Iako smo u protekle dve godine ispunili sve naše planove i očekivanja možemo da kažemo da su Ferdinand knedle još uvek u prvoj fazi razvoja, a da ulazak u drugu fazu planiramo tokom 2019. godine kada verujemo da će naše prve prodavnice van Beograda, ali i van Srbije biti otvorene.

Karlo Zagorac: U Srbiji se ne mogu praviti dugoročni planovi jer mnogo stvari ne zavisi samo od vas. Postoje naravno ciljevi ali idemo korak po korak bez prevelikog letenja jer ko visoko leti…

Koje ciljeve planirate da realizujete u 2019.godini?

Nikola Nedeljković: Pored konstantnog uvođenja knedli sa novim ukusima, planiramo da naše proizvode učinimo dostupnim većem broju ljudi, kako u Srbiji, tako i u okolnim zemljama.

Karlo Zagorac: To je stvarno poslovna tajna. Ne otkrivamo planove unapred.

Za koje vidove marketinga smatrate da su najviše doprineli interesovanju za vaš brend?

Nikola  Nedeljković: Najbolji marketing za svaku kompaniju je WOM, ako to uspete da postignete, potrudite se da to nikada ne narušite.

Karlo Zagorac: Unutrašnji marketing. Po mom mišljenju ako se bavite uslugom, to je najbitniji marketing. Pobeda je ako zadržite isti kvalitet i težite ka većem kvalitetu usluge.

 

Nakon kog rešenog problema ste bili najzadovoljniji?

Nikola Nedeljković: Problem je možda teška reč koju izbegavamo da koristimo. Umesto nje volimo takve stvari da nazivamo novim situacijama sa kojima se tokom razvoja kompanije susrećemo često, a one se prevashodno odnose na unapređenje naših procesa.

Karlo Zagorac: Desilo se da smo pregoreli u jednom trenutku od previše posla, čudna atmosfera, bez energije, počele su greške da se dešavaju.  Smanjili smo radno vreme radnicima na 6 sati a povećali radno vreme radnje, zaposlili još ljudi i napravili dve smene. Najbolji potez što se nas tiče.

 

Da li postoji i koji je trenutak koji možete pripisati isključivo srećnim okolnostima?

Nikola Nedeljković: Toliko bitan trenutak da bismo ga pamtili ili pominjali do sada zaista nismo imali. Naravno, uvek je dobro da vas sreća prati kako u životu tako i u poslu, ali sreća se ne dešava sama od sebe. Posao dosta često poistovećujem sa sportom, pa bih takve stvari uporedio sa trojkama Saleta Đorđevića. Verovatno je bilo malo sreće da se postignu bitne trojke u poslednjim sekundama, ali ta sreća ništa ne bi značila da Sale nije naporno trenirao svih prethodnih godina i posedovao određeno znanje i veštine.

Karlo Zagorac: Da, turistička atrakcija jeste bio neki cilj i želja ali nismo očekivali da nas pronađu  baš travel blogeri, strani novinari i da to ima toliki efekat.

 

Za koji način upoznavanja mladih sa preduzetništvom smatrate da je najefikasniji?

Nikola Nedeljković: Meni su lično najviše odgovarala predavanja i konferencije na kojima sam prisustvovao. To su trenuci u kojima dok slušate inspirativne predavače, vaša razmišljanja i maštanja dolaze do novih ideja za vaš proizvod ili uslugu i pokreću vas na nove korake ka ostvarenju sopstvenog biznisa.

Karlo Zagorac: Nisam siguran.

 

Kakvi su vam utisci sa prošlogodišnje  “FMP”  i konferencije “Slatke preduzetničke priče” ?

Nikola Nedeljković:  Pre godinu dana smo imali priliku da naše iskustvo podelimo sa studentima na konferenciji  “Slatke preduzetničke priče” u organizaciji Centra za razvoj ideja. To je bila prva konferencija na kojoj smo učestvovali i moramo da priznamo da su utisci zaista bili sjajni, pre svega zbog sale koju su do poslednjeg mesta ispunili mladi ljudi zainteresovani za preduzetništvo u Srbiji.

Karlo Zagorac: Super.

 

Šta mislite o tome što će mikrofon ove godine biti u rukama preduzetnika koji se bave proizvodnjom tradicionalne hrane i pića i turizmom?

Nikola Nedeljković: Mislim da su ovo područja u kojima naša zemlja ima ogromne potencijale u budućnosti i da je prava tema za razmišljanje za sve mlade preduzetnike.

Karlo Zagorac: Ako i treba.

 

Mnogi mladi preduzetnici će, zahvaljujući savetima već iskusnih, znati koje pretnje treba da izbegavaju, a koje šanse da iskoriste, u svom poslovanju. Ipak će ih cilj da pruže svojim komšijama, a verovatno nakon odredjenog vremena i čitavoj zemlji i regionu samo njihov, autentičan, proizvod ili uslugu, dovesti u samo njihov problem. Tada neće odustati jer znaju da za svaki problem postoji rešenje, a samim tim i razlog da o rešenjima govore kao predavači na našim budućim konferencijama.

Poznati Michael Jordan je rekao : “Promašio sam više od 9.000 šuteva u svojoj karijeri. Izgubio sam skoro 300 utakmica. 26 puta mi je bilo povereno da šutiram za pobedu, ali sam promašio. Doživeo sam neuspeh nebrojeno mnogo puta, ali upravo zbog toga sam uspeo ” .

 

Autorka bloga

Kristina Mršević